Omgaan met stress

Hartcoherentie

Wil je meer rust en balans in je werk en privé?  Ben je het zat om altijd maar gestrest te zijn, je te moeten haasten of altijd achter de feiten aan te lopen? Één van de interventies waar wij mee werken, ter voorkoming of het oplossen van stress, is de hartcoherentie methode. Deze methode gaat ervan uit dat je hartritme je emotionele toestand weerspiegelt. Bij stress of negatieve emoties, zie je een chaotisch patroon in het hartritme. Je hart slaat anders en denkt anders als je stress hebt, bang of gelukkig bent.

 

Hartcoherentie verlaagt je bloeddruk, versterkt je immuunsysteem en vermindert het cortisolgehalte (stresshormoon) in je bloed met 23%, wat kan helpen bij het verminderen van PMS (premenstruaal syndroom) bij vrouwen, vermindering van irritatie, depressieve gevoelens en vermoeidheid. Een hoog cortisolgehalte wordt ook in verband gebracht met huidveroudering, acné en verlies van geheugen en concentratie. Kortom, hartcoherentie kan je vele voordelen opleveren, op zowel fysiek, mentaal als emotioneel vlak, wat positieve gevolgen heeft voor je gezondheid en welzijn.

 

Hartcoherentietraining kan op ieder moment worden toegepast en door coherentie heb je juist een betere grip op de wereld om je heen. Wie in een stressvolle situatie zit, kan vaak moeilijk tussendoor een kwartier gaan mediteren. Met hartcoherentie kun je ter plekke wél werken aan ontspanning.

Oefening hartcoherentie

Wil jij ook een coherent hart en minder stress of spanning? Dan kun je contact met mij opnemen voor een vrijblijvende ontdekkingssessie. Of kun je niet wachten en wil je alvast aan de slag? Ga dan naar onderstaande oefening. Doe deze oefening 2 x daags op een rustige plek en je zult na een aantal weken, merkbaar meer rust en ontspanning ervaren. Het kost je per dag slechts 7 minuten per keer. Ook heel geschikt om te downloaden op je smartphone.

Oefening

Een coherent en een incoherent hartritme

Een coherent en een incoherent hartritme